Uimaseuran vetoomus uimahallin käyttöoikeuden jatkamiseksi

20.4.2021

Rajoitustoimenpiteitä puretaan – kuitenkin edessä on uimahallin täyssulku etuajassa kustannussyistä

15.4. pidetyssä seurojen yhteisessä etäinfotilaisuudessa saatiin Kanta-Hämeen urheiluseurojen kannalta iloisia uutisia. Tartuntamäärät ovat selkeässä laskussa ja ennen vuotta 2008 syntyneet harrastajat pääsevät vihdoin jatkamaan harjoitteluaan. Huhtikuun loppupuolella avataan lasten ja nuorten harjoittelu alle 20- vuotiaiden osalta, toki edelleen turvallisuusohjeita noudattaen. Tämä on Hämeenlinnan Uimaseuran osalta kuitenkin täysin mahdotonta, mikäli uimahalli suljetaan myös seurakäyttäjiltä jo huhtikuun lopuksi.

Hämeenlinnan Uimaseura on merkittävässä roolissa Kanta-Hämeen alueen vesiturvallisuuden lisäämisessä olemalla suurin lasten ja nuorten uimaopetusta järjestävä taho. Ennen kesää uimataidon oppiminen ja sen vahvistaminen on monen lapsiperheen tärkein henkivakuutus, joka uimahallin sulkutoimenpiteistä johtuen jäisi nyt saavuttamatta. Yhdenkin lapsen uimaan oppimisella voidaan estää mahdollisesti yksikin hukkuminen tulevana kesänä. Uimahalli on yhteiskunnassamme myös yhtä olennainen paikka kuntalaisille kuin esimerkiksi kirjastot ja sen tulisi olla yhtä lailla kaikkien käytettävissä erityisesti tilanteessa, kun rajoitustoimenpiteitä aletaan purkamaan.

Olemme tähän asti saaneet toimia uimahallissa koronarajoitukset ja erilaiset toimenpiteet huomioon ottaen ja olemme niitä erittäin tiukasti noudattaneet. Päätös sulkea uimahalli jo huhtikuun päätteeksi on aiheuttanut paljon ihmetystä ja toivomme, että tämän asian esille nostaminen johtaisi asian uudelleen käsittelyyn.

Uinti on lajina sellainen, että harjoittelua on mahdotonta korvata kuivalla maalla tehdyillä harjoituksilla, mikä monelle muulle lajille on täysin mahdollista. Uinti on varhaisen valinnan laji, milloin lajitaitojen oppiminen nuoruusvaiheessa nousee suureen rooliin. Tämä vaikuttaa suoraan sekä harrastajien taitotasoihin että kilpauimareiden urheilulliseen menestykseen niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikajänteellä. Viimeisen vuoden aikana lajiharjoittelua ei ole ollut mahdollista tehdä kuin vajaa 6 kuukautta. Tämä toimenpide, että uimahalli suljettaisiin täysin jo huhtikuun päätteeksi, ajaa Hämeenlinnan seudun lapset ja nuoret hyvin eriarvoiseen asemaan, kun harjoitteluolosuhteet suljetaan juuri, kun niitä olisi rajoitusten puolesta mahdollista alkaa jälleen hyödyntämään. Samalla estetään Lyseon urheilulinjan aamuharjoittelu, jonka päätarkoitus on tehdä lajiharjoittelua.

Hämeenlinnan kaupunki mainostaa olevansa lapsiystävällinen kunta ja uutisista olemme saaneet lukea kaupungin hyvästä taloudellisesta tilanteesta. Mikäli uimahallin käyttö estetään myös seurakäyttäjiltä, tarkoittaa se sitä, että tällä hetkellä monta sataa lasta ja nuorta joutuu lopettamaan harrastuksensa kesken kauden. Myös noin 30 nuorta ohjaajaa jää ilman työpaikkaa, kun toiminta keskeytyy ja mahdollisesti seuramme 3 vakituista työntekijää joudutaan lomauttamaan useammaksi kuukaudeksi. Huomionarvoista on, että harrastajamäärät ovat normaalissa tilanteessa vähintään kaksinkertaiset, samoin ohjaajien määrä on huomattavasti suurempi. Kanta-Hämeen siirtyessä takaisin kiihtymisvaiheeseen, olisi meillä mahdollisuus tarjota tauolle joutuneille harrastajillemme jälleen toimintaa.

Toiminnan keskeytymisellä jälleen on seuramme kannalta kauaskantoisia vaikutuksia, joita on nähtävissä jo nyt koronavuodesta johtuen: harrastajamäärät ovat laskussa niin valmennus- kuin kurssitoiminnassa ja uusien harrastajien saaminen on hankaloitunut, kun päällämme on jatkuva uhka toiminnan keskeytymiseen. Keskeytymisen vuoksi olemme jälleen tilanteessa, jossa joudumme tavalla tai toisella korvaamaan menetettyjä kurssikertoja asiakkaille. Olemme jatkuvassa kierteessä maksujen palautusten kanssa, mikä näkyy tällä hetkellä vakavasti seuramme taloudellisessa tilanteessa. Harjoitusolosuhteiden etsiminen kauempaa on myös iso kustannuskysymys ja nämä kustannukset kohdistuisivat todennäköisesti suoraan lasten ja nuorten valmennusmaksuihin, mikä osaltaan vaikuttaisi harrastajamääriin negatiivisesti.

Koko kuluneen vuoden rikkonaisuuden vuoksi kilpauimareidemme valmistautuminen kesän ja syksyn arvokisoihin on jäänyt todella vähiin. Tulossa on aikuisten ja nuorten SM-kilpailut kesäkuussa sekä IKM-kilpailut heinäkuun alussa, joihin uimarimme saivat jo tarvittavia rajoja rikottua päästääkseen kilpailuihin mukaan, mutta harjoitteluolosuhteiden katketessa on mahdotonta pitää yllä tarvittavaa harjoitusmäärää. Kesäharjoittelu on mahdollista Ahveniston maauimalassa ja siellä olemme yleensä aloittaneet kesäkuussa. Kuitenkaan arvokisoihin ei ehdi enää kesäkuussa valmistautumaan. Kurssitoimintamme on se, millä voittoa tavoittelematon yhdistyksemme kilpauimareiden laadukkaan valmennuksen ja harjoittelun mahdollistaa. Uimahallin remontin jälkeen on tullut suuret hinnankorotukset, jotka nekin ovat lisänneet kustannuksiamme huomattavasti. Olimme laskeneet toukokuun olevan toimintamme talouden kannalta erittäin merkityksellinen nykyisessä tilanteessa. Tämän vuoksi olisi ensiarvoisen tärkeää pystyä viemään toiminta kevään osalta loppuun asti uimahallissa, joka tällä hetkellä on täysin käyttökelpoinen. Tämänhetkinen tilanne on täysin yleistä oikeustajua vastaan, mikäli harjoitusolosuhteita joudutaan hakemaan naapurikunnista. Tämän seurauksena lapset ja nuoret joutuisivat käyttämään melkoisesti lisää aikaa harjoituksiin kulkemiseen, mikä osaltaan aiheuttaa ongelmia jaksamisessa esimerkiksi opintojen parissa. Seuralla on jopa kansainvälistä menestystä lajissa ja sen viitoittamalla tiellä haluttaisiin jatkaa myös tulevaisuudessa.

Hämeenlinnan Uimaseura on perustettu vuonna 1912 ja lienee vanhimpia, ellei jopa vanhin Hämeenlinnan alueen urheiluseuroista. Ensi vuonna vietämme 110-vuotis juhlaa ja voimme vain toivoa, että seuralla on edelleen toimintaedellytykset tulevana juhlavuonna.

Aiheeseen liittyvä uutinen löytyy täältä: