Rollo-uinnit 2023

20.6.2023

Rollo-uinnit ovat vuosittain järjestettävä tapahtuma, jossa 10-13vuotiaat uimarit ympäri Suomea kokoontuvat samaan paikkaan ottamaan mittaa toisistaan niin uinnissa kuin monessa muussa lajissa. Rollot tarjoavat lapsille mahdollisuuden tutustua uusiin ihmisiin ja saada paljon hyviä muistoja, jotka kestävät loppu elämän.

Rollot ovat lapsille suunnattu uintitapahtuma, joka koostuu kolme päivää kestävistä kilpailuista ja sen jälkeisistä kolmesta leiripäivästä. Kilpailun osallistujat ovat 10-13 vuotiaita ja leirille voivat osallistua myös vähän vanhemmat. Kilpailuissa kisataan uinnin parissa ja leirillä tutustutaan moniin muihin lajeihin kuten tänä vuonna mm. triathloniin, kuplafutikseen ja vesipalloon.

Rollot järjestettiin tänä kesänä Turussa ja avajaisissa nähtiin 44:n seuran edustajat sekä lausuttiin Rollovala yli tuhannen leiriläisen voimin. Rollo-kilpailuihin Hämeenlinnan Uimaseuralta osallistui kymmenen uimaria ja parhaat sijoitukset olivat kuuden parhaan joukossa. Ne uimarit, jotka eivät hypänneet kisa-altaaseen saivat mahdollisuuden osallistua erilaisiin peleihin ja leikkeihin uimahallin ympäristössä.

Leiri alkoi maanantai aamuna yhteisillä toimintapisteillä, jonka jälkeen pääsimme viettämään iltapäivän vesipuistossa touhuten. Ensimmäinen leiripäivä huipentui viestikarnevaaliin, jonka teema oli viidakon sankarit. Hämeenlinnan Uimaseuran viestijoukkueen nimi oli Hämeen pandat ja asut tehtiin itse ennen tapahtumaan lähtöä. Seuraavana leiripäivänä pääsimme testaamaan mm. norsupalloa, kuplafutista ja triathlonia. Iltapäivän aktiviteetteja olivat vesitrampoliini, suppailu, hengenpelastus ja vesipallo. Toisen leiripäivä huipentui tietenkin rollodiscoon. Kolmas ja viimeinen päivä vietettiin vesipalloturnauksen parissa. Turnaus oli huikea lopetus leirille ja saatiinhan sieltä napattua hopeaa Hämeenlinnaan!

Halusimme lähteä Rolloihin, koska aiemmilta vuosilta on jäänyt niin hyviä muistoja ja fiiliksiä. Me valmentajat olemme itse aikanaan kokeneet Rollojen taian, jonka halusimme myös omien uimareidemme kokevan. Rolloilla on aina huippu porukka ja tunnelma. Uimarit saivat tämän vuotisen leirin aikana uusia ystäviä ja pitivät paljon karnevaalista sekä vesiaktiviteeteista, joista ylitse muiden nousi vesipallo.

Rolloihin lähdetään, koska siellä on hauskaa. Rolloista saa kokemuksia, joita muistellaan lämmöllä vielä vanhanakin. Joka kevät rolloryhmän valmistelujen aikana kuulee vanhempien uimareiden omia rollomuistoja. Hämeenlinnan uimaseura tarjoaa hyvän mahdollisuuden kilpailemiseen ja Rolloilla leireilemiseen.